Harvemmin puhutaan eläkeläisen ajanhallinnasta, vaikka asiasta olisi tärkeä keskustella. Työstä pois jääminen on iso muutos kenelle tahansa. Aikataulu menee uusiksi kuten muukin elämä. Ensimmäiset viikot ja kuukaudet vilahtavat vapauden huumassa. Työstä toipuminen ottaa myös oman aikansa.

Eläkeläisellä ei ole ”pomoa”, joka kannustaa, kirittää ja painostaa. Hän on siinä mielessä yksin. Vaatii paljon itsekuria, jotta pystyy pitämään kiinni asettamistaan tavoitteista.

Tarvitseeko eläkeläinen itsekuria? Mielestäni tarvitsee sopivassa määrin. Muutoin päivät vain lipuvat ohitse ilman, että tuntee tekemisen iloa. Mielekäs tekeminen lisää hyvinvointia. Uskon vakaasti, että antaa lisää myös toiminakykyistä aikaa.

5 vinkkiä ajanhallintaan

  1. Aseta tavoiteita
    • Huolehdi siitä, että päiväsi alkaa mielekkäällä tavalla.
    • Varmista, että sinulla on ainakin kerran viikossa säännöllinen meno.
  2. Määritä tärkeysjärjestys
    • Hoida kiireelliset ja ns. pakolliset tehtävät ja velvollisuudet.
    • Ei-tärkeiden tehtävien kanssa voit toimia valintasi mukaan – jättää vaikka tekemättä.
  3. Suunnittele tekemisesi
    • Huolehdi, että sinulla on aikaa palauttavaan lepoon ja nukkumiseen.
    • Opettele sanomaan EI.
    • Mahduta viikkoon myös liikuntaa.
  4. Varaa aikaa
    • Varaa tehtävien tekemiseen aikaa riittävästi – kiire ei palvele ketään.
    • Älä unohda tauotusta.
  5. Muista nauttia onnistumisista
    • Palkitse itsesi, kun onnistut tai saavutat tavoitteen: vietä lomaviikko tai tee jotain sellaista, mitä et normiarjessa tee.

Oma keinoni päivän aloitukseen: Virossa ollessani juon joka aamu kahvin läheisessä kahvilassa. Kahvittelun jälkeen teen pienen kävelylenkin. Viikonloppuisin nautin kahvin kera leivoksen, mikä on yksi tapa erottaa arki pyhästä.

Mikä on sinun ajanhallintakeinosi? Mikä on hyvä aamun aloitus?

Kerro vinkkisi kommenttikenttään!