Vanha nainen apteekissa

09.02.2023

Vanha nainen astuu sisään apteekkiin, joka sijaitsee kauppakeskuksessa. Sisäänkäynnin läheisyydessä on kolme käsidesipulloa ja vuoronumerolaite. Nainen pumppaa käsidesiä pullosta ja hieroo käsiinsä värittömän nesteen, joka imeytyy nopeasti.

Nainen painaa vuoronumerolaitteen reseptit-painiketta, vuoronumerolappu tulostuu hetkessä. Laitteen painikkeet ovat suuret, joten eri ikäisten ihmisten on niitä helppo käyttää.

Apteekin seinällä on iso valotaulu, joka kertoo palveluvuorossa olevan viimeisimmän numeron. Taululla on numero 46. Naisen edellä on neljä asiakasta. Hän jää seisomaan reseptitiskien läheisyyteen.

Reseptilääkkeitä ostaville on varattu kolmen istuttava penkki ja kuusi yksittäistä tuolia, joista kahden istuinkorkeus on tavallista korkeampi. Jokainen paikka on varattu, mutta nainen ei haluaisikaan istuutua. Hän tutkailee oikealla olevan vitamiinihyllystön tarjontaa.

Ystävällisen oloinen farmaseutti tulee kysymään, tarvitseeko nainen apua. Nainen kiittää kohteliaasti ja kertoo, että hän odottaa reseptiluukulle pääsyä.

Apteekissa on varattu reseptilääkkeiden ostajille viisi tiskiä, joista neljä on käytössä. Vanha nainen puristaa numerolappua kädessään, kunnes valotauluun ilmestyy lapussa oleva numero. Valotaulu kertoo myös asiointipisteen numeron. Nainen kävelee tiskille ja istuutuu asiakkaalle varattuun tuoliin. Hän on jo ottanut valmiiksi esiin apteekin kanta-asiakaskortin, jotta asiointi sujuisi jouhevasti.

Tervehtimisen jälkeen nainen ojentaa kanta-asiakaskortin skannausta varten ja kertoo lääkkeen nimen. Lääkkeen toimitus onnistuu näppärästi.

Reseptinne on menossa vanhaksi. Hoidanko reseptin uusimisen puolestanne, kysyy farmaseutti ennen kuin vanha nainen nousee asiakastuolista. Kysymys tulee niin yllättäen, että nainen hämmentyy. Hän on hetken hiljaa ja vastaa lyhyesti ja tylysti ei ja samaan hengen vetoon kiittää, nousee tuolista ja lähtee pois.

Kävellessään ulos apteekista, vanha nainen miettii ankarasti, miksi apteekki haluaa hoitaa reseptin uusimisen asiakkaan puolesta. Nainen ei edes tiennyt, että siten voi toimia. Ehkä reseptin uusimispalvelu kuuluu kanta-asiakasohjelman etuihin. Miten digitaitoja voi ylläpitää, jos muut hoitavat asioinnin vanhan ihmisen puolesta. Kuvittelevatko nuoret ihmiset, että vanhoilla ihmisillä ei ole digitaitoja. Apteekkari ei edes kysynyt hoitosuunnitelmaa. Lääkehän voi olla koekäytössä tai sen käyttö on suunniteltu lopetettavan.